Na co zwrócić uwagę kupując rower szosowy

Rowery szosowe zostały zaprojektowane z myślą o wydajności i precyzji. Mają cienkie opony, aerodynamiczną geometrię i inne cechy, które sprawiają, że są szybkie i zwinne, a także lekkie. Rowery szosowe można podzielić na dwie główne kategorie: wytrzymałościowe i wyścigowe. Jeśli jesteś doświadczonym rowerzystą szosowym i chcesz zmienić swój rower na starszy model, będziesz miał również wybór co do rodzaju kół.

Rączka: Rączka i uchwyt

Kierownica w rowerze szosowym ma kluczowe znaczenie dla komfortu, kontroli i wytrzymałości. Szerokość kierownicy powinna być dobrana na podstawie preferencji rowerzysty i rozstawu rąk. Podczas gdy rowery wyścigowe mają węższe kierownice, zaprojektowane z myślą o lepszej aerodynamice, rowerzyści rekreacyjni mogą wybierać spośród szerokiego zakresu szerokości kierownic. Chwyt to część kierownicy, którą faktycznie trzyma się w ręku. Popularne chwyty to korkowe, żelowe i gumowe. Korek jest trwały i wygodny, ale nie zapewnia dużej amortyzacji. Chwyty żelowe są miękkie i gąbczaste, co jest korzystne, jeśli jeździsz z rękami blisko siebie. Gumowe chwyty są trwałe i zapewniają dobrą trakcję, ale nie są zbyt wygodne, jeśli jeździsz z rękami bardziej oddalonymi od siebie. Wybór rodzaju uchwytu zależy od Ciebie - musisz tylko znaleźć taki, który lubisz trzymać.

Zasięg od siodełka do kierownicy

Zasięg od siodełka do kierownicy to odległość od środka siodełka do środka kierownicy. Jeśli masz krótkie ramiona, prawdopodobnie wybierzesz krótszy zasięg, a jeśli masz długie ramiona - dłuższy. Dłuższy zasięg jest lepszy dla silnych rowerzystów, natomiast krótszy zasięg jest zazwyczaj lepszy dla lżejszych rowerzystów. Wybór siodła to kwestia osobistych preferencji, które różnią się w zależności od jeźdźca. Wiele osób woli miękkie siodełko, inni wolą twardsze, które zapewnia większe wsparcie. Wybór siodła to tak naprawdę kwestia preferencji. Istnieje wiele różnych typów siodeł i większość ludzi po wypróbowaniu kilku modeli znajduje coś, co im odpowiada. Jeśli kupujesz nowy rower szosowy, powinieneś kupić siodełko, które jest dostarczane razem z rowerem. Zazwyczaj siodełko to będzie dobrym rozwiązaniem pośrednim, które sprawdzi się w przypadku większości rowerzystów. Możesz zmienić siodełko później, jeśli chcesz wypróbować coś innego.

Długość korby i naprawa

Korba to ta część roweru, na której opierają się stopy. Większość rowerów szosowych ma korby o długości 170 mm, co jest dobrą średnią długością. Długość korby może mieć wpływ na postawę na rowerze, dlatego warto wypróbować różne rozmiary, aby sprawdzić, jaki jest najlepszy. Zbyt długa lub zbyt krótka korba może powodować problemy z ustawieniem kolan pod kątem 90 stopni i sprawiać wrażenie, że podczas jazdy podciągasz się na pedałach. Korby można łatwo wymienić za pomocą klucza sześciokątnego, więc jeśli okaże się, że potrzebujesz krótszej lub dłuższej korby, możesz to zrobić samodzielnie. Korby są zwykle wyposażone w standardowy rozmiar klucza sześciokątnego, więc nie potrzebujesz żadnych specjalnych narzędzi. Jeśli używasz klucza sześciokątnego, pamiętaj, aby nie dokręcić korby zbyt mocno.

Znaczenie kół

Koła w rowerze szosowym są jednym z najważniejszych elementów. To one decydują o tym, jak łatwo możesz wjechać na wzniesienie i jak szybko możesz zjechać z niego. Im większa średnica, tym mocniej będziesz musiał naciskać na pedały. Koła o mniejszych średnicach są lżejsze i bardziej aerodynamiczne. Istnieje wiele różnych rodzajów kół i ważne jest, abyś wiedział, jakie są dla Ciebie najlepsze. Ogólna zasada jest taka, że im lżejsze koło, tym droższe. Będziesz chciał wziąć pod uwagę rodzaj jazdy, które robisz przy wyborze odpowiedniego koła dla Ciebie. Jeśli planujesz dużo jeździć po wzniesieniach, prawdopodobnie będziesz chciał wybrać koło, które jest cięższe i ma więcej szprych. Jeśli zamierzasz jeździć na długich dystansach, będziesz chciał lżejsze koło.